آموزش

چرا تصویر دوربین مداربسته نویز دارد؟

پس از نصب دوربین مداربسته ممکن است با وجود نویز در تصاویر مواجه بشوید. این نویز ها معمولا به صورت دانه دانه یا برفک بر روی تصاویر دوربین مداربسته ایجاد می‌ شوند که در واقع وضوح و کیفیت تصاویر را کاهش می‌ دهند. به وجود آمدن نویز های تصاویر دوربین مداربسته می‌ توانند دلایل مختلفی داشته باشند که در ادامه مطالب به بررسی این دلایل می‌ پردازیم و راه حل هایی را برای رفع این نویز ها ارائه می‌ دهیم.

 

نویز های الکترونیکی :

نویز های الکترونیکی که از رایج ترین نویز ها در تصاویر دوربین مداربسته به شمار می‌ روند، معمولا به صورت نقاط ریز رنگی در تصویر نمایان می‌ شوند. نویزهای الکترونیکی معمولا به علت تقویت بیش از اندازه سیگنال تصویر در نور کم در هنگام شب ایجاد می‌ شوند.

 

نویز های الکترومغناطیسی :

نویز های الکترومغناطیسی از دیگر نویزهای رایج در تصاویر دوربین مداربسته بوده و معمولا به صورت موج یا خطوطی در تصاویر دوربین  ایجاد می‌ شوند. در برخی مواقع حتی این امواج و خطوط در طول تصاویر دوربین حرکت می‌کنند و مانع دید می‌ شوند. این نوع نویز می‌تواند به دلیل تداخل امواج الکترومغناطیس با سیگنال های مربوط به دوربین مداربسته به وجود آید. یکی دیگر از دلایل ایجاد نویز الکترومغناطیسی می تواند افت شدید سیگنال نیز باشد.

برطرف کردن نویز دوربین مداربسته

برطرف کردن نویز دوربین مداربسته

دلایل ایجاد نویزهای الکترونیکی

  • عدم وجود نور مناسب :

برای تشکیل تصویر در تمامی مدلی های دوربین مداربسته باید نور کافی در محیط وجود داشته باشد. زمانی که نور کافی در محیط وجود نداشته باشد یا تاریک باشد، نویز ایجاد می شود؛ روند ایجاد نویز الکترونیکی به این شکل است که زمانی که نور کافی برای تشکیل تصویر وجود ندارد، مداری الکترونیکی به صورت کاملا خودکار سیگنال تصویر را تقویت می کند؛ این تقویت سیگنال، نویز موجود در تصویر دوربین را تقویت می کند و به صورت نقاط ریز رنگی در تصویر نمایان می شود. در نتیجه دلیل اصلی وجود نویز های الکترونیکی در دوربین های مدربسته کافی نبودن نور محیط است، برای رفع این نویز ها نور محیطی را که دوربین در آنجا نصب می شود افزایش دهید یا از دوربین هایی استفاده کنید که کیفیت بالایی دارند و این مشکل نویز را به حداقل می رسانند. در واقع در دوربین های دارای کیفیت بالاتر، سنسور تصویر بکار رفته بزرگتر بوده و در شرایط نور کم، تصویر با حداقل ترین نویز نمایش داده می شود.

دلیل وجود نویز های مغناطیسی روی تصویر

دلیل وجود نویز های مغناطیسی روی تصویر

دلایل ایجاد نویزهای الکترومغناطیسی

  • اتصالات ضعیف فیش های BNC :

اگر کابل ها به خوبی به فیش های BNC متصل نشده باشند، سیگنال کاهش پیدا کرده و به صورت خیلی ضعیف به نمایشگر انتقال پیدا می کند و در واقع این افت سیگنال به شکل نویز در تصویر نمایان می شود. برای رفع این مشکل می توانید از فیش های BNC لحیمی استفاده کنید.

  • طولانی بودن مسیرهای کابل کشی :

کابل های تصاویر دوربین مدار بسته با توجه به نوع کابل، محدودیت هایی برای طول دارند. در صورت طولانی بودن مسیرها می توانید از کابل هایی با کیفیت شیلد و مغزی بالا استفاده کنید و یا از کابل های تصویر پیشرفته استفاده کنید. همچین در صورت طولانی شدن مسیر کابل ها می توانید برای تقویت سیگنال تصویر از ویدئو بالون اکتیو استفاده کنید.

  • مکان و مسیر های نامناسب برای کابل و دوربین ها :

نصب دوربین مداربسته در محلی که کمترین لرزش و جابه جایی را داشته باشد بسیار مهم است و همچنین دستگاه های ضبط NVR یا DVR باید در مکان مناسبی قرار بگیرند، زیرا برخی مکان ها باعث افزایش نویز می شوند پس انتخاب مکان درست بسیار اهمیت دارد. برای عبور کابل های دوربین مداربسته نیز مسیرهای مناسبی را انتخاب کنید که درواقع این مسئله در کاهش نویز های تصاویر بسیار تاثیرگذار است. برای کاهش میزان نویز در تصاویر دوربین مداربسته می توانید از ارت مناسب برای سیستم های نظارت تصویری نیز استفاده کنید.

چرا دوربین مداربسته نویز دارد؟

چرا دوربین مداربسته نویز دارد؟

  • عبور کابل ها از حوالی منابع الکترومغناطیسی :

اگر کابل های تصویر از نزدیکی منابع الکترومغناطیسی مانند ترانس های برق، کابل های برق و … عبور کنند، باعث ایجاد نویز در تصاویر دوربین مداربسته می شوند. برای انتقال این کابل ها می توانید از سینی و داکت های جداگانه استفاده کنید تا با کابل های برق و … هم مسیر نباشند.

  • استفاده از منبع برق نامناسب :

برای اینکه یک دوربین مدار بسته به طور صحیح کار کند، باید به میزانی که در دستورالعمل شرکت سازنده ذکر شده است، ولتاژ الکتریکی دریافت کند. علاوه بر ولتاژ کافی، دوربین های مدار بسته باید به میزان کافی جریان مناسبی را دریافت کنند و اگر در این میان اختلالی وجود داشته باشد، منجر به ایجاد نویز در تصویر و دیگر مشکلات در دوربین می شود. جریان کافی برای دوربین های مداربسته معمولی، معمولا کمتر از یک آمپر است.

  • وجود مشکل در منبع تعذیه :

اگر ریپل ولتاژ خروجی آداپتور بیشتر از حد استاندارد باشد، این امواج به صورت نویز در تصاویر خروجی دوربین نمایان می شوند.

  • نشتی برق از هادی کابل ها :

گاهی ممکن است هادی فیش های دوربین مداربسته با هادی های برق دار اطراف برخورد کرده باشند و از آنجایی که این هادی ها دارای مقدار اندکی جریان نشتی هستند، این جریان ها در کابل های دوربین جاری شوند و باعث ایجاد نویز در تصاویر بشوند. برای رفع این مشکلات می توانید فیش های دوربین را با عایق بپوشانید یا تمامی تجهیزات دوربین مدار بسته را زمین کنید.

  • استفاده از کابل های بی کیفیت :

_کابل های شبکه: کابل های شبکه یا کابل های بهم تابیده که برای انتقال دیجیتال اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند، در صورت بی کیفیت بودن باعث ایجاد نویز در تصاویر می شوند. برای کاهش نویز تصاویر، شیلد و فویل های حفاظتی را در این کابل ها بکار می برند.

_کابل های کواکسیال: این کابل ها درواقع تصاویر را در دوربین مدار بسته انتقال می دهند. در صورتی که کیفیت این کابل ها پایین باشند و نتوانند مانع عبور امواج الکترومعناطیسی شوند، در تصاویر دوربین مداربسته نویز ایجاد میکنند.

گرفتن نویز دوربین مداربسته با dis

گرفتن نویز دوربین مداربسته با dis

گرمای محیط و داغ شدن بیش از حد دوربین :

گرمای محیط باعث افزایش مقاومت الکتریکی هادی ها شده و این افزایش گرما سبب کاهش سیگنال در طول مسیر خواهد شد و در نهایت باعث ایجاد نویز در تصاویر می شود. برای رفع این مشکل کابل ها را در معرض تابش مستقیم خورشید و دمای زیاد محیط قرار ندهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *